1-3-5 princips produktivitātes palielināšanai

Kad motivācija ir pazudusi un visa ikdiena aizrit nemitīgā stresā un skriešanā, bieži efektivitāte strauji krītas un nevar paspēt izdarīt visus darbus. Izteiktas pūles nespēs glābt šādu situāciju, šis prinicps palīdzēs sakārtot prioritātes un palielināt produktivitāti.

Pētījumā State of the Local Workplace Gallup publiskoja, ka “darbavietās 85% darbinieku ziņoja, ka jūtas neiesaistīti darbā un zaudējuši produktivitāti.”

Vai šie trīs maģiskie cipari ir noslēpumu atslēga uz produktīvu dienu? Kā šis likums strādā dzīvē un kā to izmantot?

Produktivitātes princips

Saistošā un reālā 1-3-5 likuma pieeja balstīta uz to, ka dienā uzmanība tiek fokusēta uz:

“1 lielu un svarīgu lietu, 3 vidējām un mazāk svarīgām lietām un 5 mazām un nesvarīgām darbībām.”

Lai piemērotu šo likumu arī savā ikdienā, nepieciešams prioritizēt jeb sakārtot lietu svarīguma secību. Tas palīdzēs pēc tam izvēlēties svarīgas, mazāk svarīgas un nesvarīgas darbības.

→ 1. Izveidot darāmo lietu sarakstu, sarindojot pēc svarīguma

Šādu sarakstu var izveidot katrai nedēļai, kā arī atsevišķi katrai dienai. Kad darbi ir noformulēti un uzrakstīti, tad vieglāk ir neapjukt un saprast izpildes termiņus, kuros jāiekļaujas.

Darāmo darbu sarakstu var veidot arī kāda konkrēta projekta vai uzdevuma ietvaros, sadalot to mazākos un vieglāk izdarāmos pienākumos.

  • Digitālais saraksts – mūsdienās savu darāmo darbu sarakstu var izveidot dažādās aplikācijās (piemēram, Todoist – vienkārša un pārskatāma, Microsoft To Do – īpaši ērta Microsoft lietotājiem, Google tasks – Google aktīviem lietotājiem, u.c. aplikācijās), vienkārši piezīmēs, jo tad vienmēr tas būs līdzi mobilajā tālrunī un pastāvīgi būs pieejams. Pēc tam ieteicams arī sinhronizēt to darba ierīcēs, lai ērti piekļūtu no datora.

Izmantojot digitālos uzdevumu sarakstus vai piezīmes telefonā, tiek vienkārši uzskaitīts darāmo lietu saraksts. Savukārt, izmantojot papīru, darbi tiek pārdomāti, reģistrējot katra uzdevuma svarīguma un prioritātes līmeni.

  • Ar  roku rakstīts saraksts – neapzinātā veidā šāds saraksts sniedz lielāku pārliecību, ka darbi varētu tikt izdarīti un vēlmi tos noteiktā laikā arī izdarīt, neatlikt uz vēlāku. Vislielākā atšķirība ir, ka ar roku rakstīts saraksts paliek labāk atmiņā nekā elektroniski rakstīts saraksts, jo rakstīšanas procesā smadzenes domā par katra burta un vārda attainošanu uz papīra.

“Rakstīšana ir sarežģīts uzdevums, kam nepieciešamas dažādas prasmes – izjust pildspalvu un papīru, pārvietot rakstīšanas rīku un virzīt kustību ar domu,” saka Ženēvas universitātes attīstības psiholoģijas profesors Edouards Gentazs.

2. Izpildīt svarīgāko 1 uzdevumu

No sava darāmo darbu saraksta katru dienu izpildot 1 svarīgāko lietu tiks sasniegts augsts produktivitātes līmenis nedēļās laikā, tādējādi mēneša laikā paveicot 20-30 svarīgus uzdevumus! Tieši šādi veidojas produktivitātes pieaugušā loģika jo 1 uzdevums liekas salīdzinoši maz un nekas, tāpēc katru dienu uzmanību var fokusēt uz svarīgāko, kas arī tiek izdarīts un nerada papildus stresu. 

Ludoviks Remberts (Ludovic Rembert), Privacy Canada īpašnieks, saka par prioritāšu noteikšanu, kuri uzdevumi vispirms jāveic: “Risiniet dienas lielāko uzdevumu. Lielāko uzdevumu parasti ir visgrūtāk izpildīt, tāpēc vislabāk ir to novērst, lai jūs varētu turpināt citas lietas.”

3. Atzīmēt izpildītos darbus

Iedvesmo pats sevi un ļauj izveidoties pārskatāmam sarakstam,  kur atzīmē, izsvītro vai iekrāso izpildītos darbus. Tādā veidā redzēsi, ka saraksts paliek mazāks un vairāki darbi tiek izdarīti. Tas būs kā atgādinājums progresam, uzlabojot garastāvokli un motivēs turpināt “1-3-5 principu”.

Izmaiņas un ieguvumi

“1-3-5 princips” būs palīdzējis sakārtot haotisko un enerģisko ikdienas vidi, kad jāpaspēj pēc iespējas vairāk izdarīt, kaut gan dienā ir 24h, ar kurām iepriekš nepietika. Darāmo darbu saraksts viennozīmīgi ļaus virzīties uz priekšu, izpildīt darbus un laika gaitā palielināt produktivitāti. Caur šo principu iespējams iepazīt labāk pašam sevi un pielāgot savām vajadzībām, mainot ieradumus, kā veikt svarīgākos un mazākos pienākumus.
Vairāk par citām iespējām veicināt produktivitāti.

Proudly powered by WordPress | Theme: Courier Blog by Crimson Themes.